Usp
Seed right

leesvoer7 mei 2021

Suiker, suiker waar ben je? (4)

Hoewel suiker voor de industrie een eenvoudige en goedkope grondstof is om smaak te creëren, betalen we er als consument uiteindelijk de prijs voor. Namelijk met onze gezondheid. Daarom ben ik vier weken geleden begonnen met het monitoren van mijn eigen suikerconsumptie om me bewust te worden van de hoeveelheid suiker in mijn eten. Vandaag krijg je een wrap-up. Hoe is dit me vergaan? Samen kijken we terug op de afgelopen weken en naar de toekomst, hoe we nu verder gaan.

Een Challenge voor Change

De grootste les vanaf het begin was dat suiker in de industrie veel verschillende namen heeft en daardoor niet altijd direct herkenbaar is. In het eerste deel van mijn blogserie heb ik mijn kennis over suiker vergaard en mijn keukenkasten doorgespit.

In de week daarop concentreerde ik me vooral op het doorbreken van gewoontes en bewust boodschappen doen. Ik heb een aantal geweldige recepten getest en merkte hoe mijn smaakperceptie veranderde. Meer hierover lees je in het tweede deel.

Boodschappen doen was één van de grootste hobbels, aangezien ik in het begin heel zorgvuldig naar elk product moest kijken. Met elke aankoop kwam ik dichter bij een nieuwe routine. Het viel me vooral op dat de kleine dingen een groot effect kunnen hebben. In het derde deel van deze blogserie schrijf ik over kleine alternatieven, die een grote impact hebben.

In hetzelfde blogartikel heb ik kort aangestipt hoe goed ik momenteel in mijn vel zit. De mentale verandering is enorm. De eerste dagen waren moeilijk, maar als je eenmaal deze fase hebt bereikt, begin je je écht goed te voelen. Wat me vooral motiveerde, was te weten wat ik op mijn bord had en achter mijn kiezen stopte… en als ik bijv. een stuk taart at, dan deed ik dit heel bewust.

Dat is het belangrijkste sleutelwoord van deze wijziging: bewustzijn.

Bewustzijn: geen dieet, maar een verandering van m’n leefstijl.

Afgelopen weekend ontmoette ik een vriendin voor een gezellige meidenavond (op anderhalve meter afstand kan het ook gezellig zijn 😉 ). Er waren veel dingen die ik de weken ervoor had vermeden, zoals chocolade en chips. Zonder me erover te bekommeren of ervan af te zien, heb ik enorm genoten van de avond. De volgende dag ging mijn gezonde leefstijl gewoon weer door… zonder er “extra” aandacht te schenken.

Voor mij is dat precies het verschil tussen een dieet- en leefstijlverandering. Een levensstijl is iets dat, zoals de naam al doet vermoeden, op lange termijn kan worden volgehouden. Diëten zijn gemaakt voor de korte termijn, net als het effect dat je met diëten bereikt. Maar ik wilde een verandering op de lange termijn aanbrengen. Voor mij betekent dit, dat ik op een ontspannen manier deelneem aan een girls night, zonder mezelf emotioneel of fysiek te belasten. Op deze manier bezien was er niets wat me tegenviel, want in die zin is er geen sprake van mislukking. Het is een voortdurend proces. Elke dag een stapje verder, een nieuw inzicht, een nieuw recept of alternatief rijker. Voor mij gaat het juist op op deze manier steeds verder.

De afgelopen weken waren voor mij echt een “eye-opener” en een stimulans om mijn kennis over voeding te verdiepen. Hoe dan ook, ik geloof dat je nooit stopt met leren. Dus waarom zou het anders zijn met voeding?

Ik hoop dat je iets hebt opgestoken van mijn ervaring. Ik heb erg genoten van deze blogserie. Tot de volgende keer!

Dit blog is geschreven door:

Jaqueline Middendorf

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt