Usp
Seed right

leesvoer23 april 2021

Suiker, suiker waar ben je? (2)

One week down! Vandaag kijken wij terug op mijn eerste week, wat ik at en welke hindernissen ik moest nemen. Dus, the good, the bad, the ugly.

Autopilot off, bewustzijn on

Voor mij was het deze week belangrijk om gewoonten te doorbreken en alternatieven te vinden. Zoals ik in het eerste deel vertelde, was de eerste keer boodschappen doen een uitdaging, omdat ik moest overschakelen van autopilot naar zelf nadenken. Dat wil zeggen dat ik bewust besloot om niet mijn go-to boodschappen te kopen, maar om suikerarme alternatieven te vinden. Puuuh, dat was vooral één ding: tijdrovend… maar ook zó leerzaam. Door mijn onderzoek voor het eerste deel van deze blogserie, wist ik welke termen de voedingsindustrie nog meer gebruikt voor suiker. Dus ik wist waar ik naar moest uitkijken.

What I Eat in A Day 

Om je inzicht te geven in mijn eetgewoonten van de week, heb ik twee What I Eat in A Day’s voorbereid. Ik ben geen maaltijdprepper in de zin van dat ik mijn volledige maaltijden voor een week voorbereid. Meestal kook ik 2-3 keer per week. Elke dag koken kan tijdrovend zijn. Te vaak zou ik in de verleiding komen om ‘even snel’ een pizza in de oven te schuiven. Met mijn minimalistische mealprepping houd ik mijn eetpatroon vol en geniet ik van de vrije tijd die deze routine me geeft. Het feit dat ik twee keer per week hetzelfde gerecht eet, is een goed compromis voor mij.


Ik hou van gezonde snacks en deze te integreren in mijn eetpatroon. Drie maaltijden, twee snacks per dag is ideaal. Als het snel moet gaan, neem ik een van onze TastyBasics repen. Mijn favoriete is die met noten en zaden. Ook heb ik altijd wortels, hummus en veel fruit  in huis. Allemaal ideaal voor tussendoor.

Ja, ik eet veel fruit. Fruitsuiker is een suiker die voor mij de uitzondering is, omdat fruit vol met voedingsstoffen zit, die zo belangrijk zijn voor je lichaam.

Smaak: intens en puur

Ik ben een geweldige theeliefhebber en drink elke dag veel thee. Wat deze week echt een grote uitdaging voor mij was, was geen zoetstoffen toe te voegen aan mijn thee. Er zijn veel zoetstoffen die niet onder de categorie “suikers” vallen en door de industrie worden gezien als een gezond alternatief. Maar ik besloot toch om het de hele tijd volledig zonder zoetheid te proberen… En het was een hele grote verandering.

Het was echt moeilijk, maar ik moet ook toegeven dat ik de verschillende smaken van mijn theecollectie veel intensiever waarneem… en nu smaken ze veel beter! De zoetstoffen hebben de smaak dus altijd een beetje vervormd.

De theesoorten in mijn collectie smaakten natuurlijk altijd wel, anders zouden ze niet in mijn kast staan, maar mijn smaakperceptie is veranderd. Dit komt, omdat ik enkele componenten nu veel beter, veel intenser proef. Deze verandering geeft me echt een boost van motivatie en heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar hoe mijn smaakperceptie zal blijven veranderen.

Dit was mijn eerste week. Hij ging toch snel. Ik voel me goed. Door de interessante verandering in mijn smaakperceptie ben ik nog gemotiveerder en benieuwd wat me te wachten staat.

We spreken elkaar volgende week weer!
Tschüss,
Jaqueline

Dit blog is geschreven door:

Jaqueline Middendorf

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt