Usp
Seed right

leesvoer25 juni 2019

Slaap & overgewicht

Naast evenwichtige voeding is ook voldoende slaap belangrijk voor een gezonde leefstijl. De hoeveelheid slaap en de kwaliteit ervan bepalen mede wat je eet. Psychiater en epidemioloog Maaike van Veen promoveert op het gebied van slaapstoornissen. Ook zij vertelt haar verhaal tijdens de TastyBasics Omdenkdag. “We slapen steeds korter dan de aanbevolen acht uur per nacht. Slaapgebrek zorgt voor een grotere kans op overgewicht. Bij kinderen is die kans zelfs 90 procent.”

Ga je laat naar bed en sta je vroeg op,
dan eet je vaker en meer koolhydraatrijke voeding’

Wie weinig slaapt, eet vaker en verbruikt op lange termijn minder energie. Dat je vaker eet, komt doordat het beloningssysteem in je hersenen gevoeliger wordt. “Kortslapers kiezen vaker voor koolhydraatrijke voeding en producten met veel verzadigd vet”, weet Van Veen. “Je eet bijvoorbeeld laat op de avond nog een snack. Langslapers daarentegen hebben minder behoefte aan zoetigheid en snelle suikers.

Slaap & overgewicht

Na 20.00 uur

De timing van je slaap is ook belangrijk. Ga je laat naar bed en sta je vroeg op, dan eet je vaker en meer koolhydraatrijke voeding. Het klopt dat je na 20.00 uur ’s avonds beter niets meer kunt eten, zegt de deskundige. “Calorieën hebben ’s avonds een andere impact op je lichaam dan overdag. Koolhydraten kunnen je ’s avonds helpen om sneller in slaap te vallen, maar de kwaliteit van je slaap wordt minder en je wordt vaker wakker.”

Voorlichting is enorm belangrijk voor een gezonde leefstijl. Ook als het om slapen gaat, onderstreept Van Veen. “Hoe lang moet je slapen, wat is gezond? Het is verbazingwekkend hoeveel mensen dat niet weten.”

Dit blog is geschreven door:

Baukje van der Meer

leesvoer leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt