Usp
Seed right

leesvoer24 april 2020

Oranje boven-ook op je bord!

Wie gezond eet, kiest voor een gevarieerd voedingspatroon. Zorg vooral ook voor kleur aan tafel. Wist je dat de kleur van groente en fruit iets zegt over de voedingswaarde? In het kader van Koningsdag belicht TastyBasics de voordelen van oranje voeding. En we delen een aantal feestelijke recepten.

Oranje groente en fruit bevatten veel anti-oxidanten. Daarnaast bevatten ze bèta-caroteen, dat zorgt voor de oranje kleur. Bèta-caroteen zet je lichaam om in vitamine A. Deze vitamine is belangrijk voor bijvoorbeeld je immuunsysteem, botten en huid. Een tekort aan vitamine A veroorzaakt onder meer droge ogen. Alle reden dus om te kiezen voor (meer) oranje op je bord.

Sinaasappels

Wist je dat het gezonder is om een hele sinaasappel te eten, dan alleen het sap te drinken? De vrucht bevat dan nog alle gezonde ingrediënten  in de natuurlijke verhouding. TastyBasics producten worden gemaakt van zogeheten whole foods; producten die niet of nauwelijks zijn bewerkt. Deze bevatten de verhouding aan voedingsstoffen (vezels, eiwitten en mineralen, vitamines ) die de ingrediënten van nature hebben.

Mandarijnen

Bevatten veel vezels en vitamine C. Ze stimuleren je spijsvertering en geven je weerstand een boost. Abrikozen Lekker als tussendoortje, maar ook heerlijk door de yoghurt in combinatie met TastyBasics Muesli. TastyBasics Muesli bevat 70% minder koolhydraten dan gewone muesli, is rijk aan vezels en draagt bij aan een verzadigd gevoel.

Oranje linzen

De Gezondheidsraad adviseert om meer peulvruchten te eten. Met oranje linzen maak je bijvoorbeeld een lekkere linzen- of pompoensoep. Peulvruchten vormen samen met groenten, fruit, noten en zaden de basis voor TastyBasics producten.

Wortels

Wortels zitten vol met vitamine A, B en C. Erg gezond dus! En veelzijdig. Wortels kun je koken, stomen of rauw eten als tussendoortje. Je kunt ze ook verwerken in een lekkere pasta bolognese met weinig koolhydraten.

Oranje paprika

Heerlijk zoet van smaak! Ook deze groente kun je op veel manieren toepassen. Denk aan gegrilde paprika door een salade, maak er een soep van of eet rauwe paprika als tussendoortje. Paprika bevat veel vitamine C, vitamine E en diverse anti-oxidanten. Verwerk de oranje paprika bijvoorbeeld in een groenteomelet.

Cantaloupe

Deze meloen geeft een heerlijk frisse smaak aan salades. Je kunt hem natuurlijk ook zo opeten, lekker in combinatie met rauwe ham.

Pompoen

Maak eens een lekkere pompoensoep! Pompoenen zijn echte vitaminebommetjes. Ze bevatten vitamine B1, B6, B11, B12, C en D. Ook zitten ze boordevol mineralen en vezels. Wat heeft je lichaam eigenlijk nodig (en wat niet?)

Dit blog is geschreven door:

Marjolein Wiersema

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt