Usp
Seed right

leesvoer30 april 2020

Ontstressen: Zo kom je beter tot rust

Ontspanning is een belangrijke voorwaarde voor een gezonde leefstijl. Te veel stress verlaagt je weerstand. Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat de lockdown tot meer stress leidt. Hoe kun je ondanks de spanning die de Corona-crisis met zich meebrengt, toch ontspannen? We zetten een paar aandachtspunten op een rij.

1. Eet gezond

Ben jij een stresseter? Als we stress hebben, komt het hormoon cortisol vrij. Uit onderzoek blijkt dat we dan meer zin hebben in vette en zoete voeding. Het is dus helemaal niet zo vreemd dat je wilt snoepen als je stress hebt. Probeer ongezonde snacks op afstand te houden. Ze geven je maar heel kort een goed gevoel en je wilt er steeds meer van. Blijven graaien in die zak chips of drop helpt niet om te relaxen…

Kies liever voor een handje blauwe bessen of ongezoute nootjes en drink voldoende water. Een voedzaam eetpatroon verzadigt beter en helpt je lichaam gezond te blijven. Ook als je denkt dat je je prima voelt, kan gezonde voeding je een enorme boost geven. Het zorgt dat je je minder suf en juist fitter gaat voelen. Hier lees je meer over weerstand en voeding.

2. Ga op ‘nieuwsdieet’

24 uur per dag worden we bestookt met Corona-nieuws. Met je smartphone kun je het nieuws heel makkelijk volgen van minuut tot minuut. Dat kan je juist onrustig maken. Bovendien is er veel nepnieuws in omloop. Wil je meer rust in je hoofd? Kies er bijvoorbeeld voor om één keer per dag het nieuws te checken, van een betrouwbare bron. Ontvang je pushberichten op je telefoon? Zet die dan uit. Wil je toch iets lezen? Pak dan een goed boek. Lezen kan je een rustgevend gevoel geven en helpen te ontstressen.

3. Slaap voldoende

In deze roerige periode is het logisch dat je soms wat minder goed slaapt. Probeer structureel slaapgebrek wel te voorkomen. Voldoende slapen is enorm belangrijk voor het op peil houden van je weerstand. Slaapgebrek op de lange termijn maakt je moe en prikkelbaar en het zorgt dat je minder gezonde keuzes maakt. Wat kun je zelf doen om dit te voorkomen? Huisarts en leefstijldokter Melanie Meijer geeft tips om voor een betere nachtrust.

4. Zorg voor frisse lucht en beweeg!

Als je veel binnenzit, kunnen de muren op je af komen. Zonlicht (dat zorgt voor de aanmaak van vitamine-D*) en frisse lucht hebben een positieve invloed op je gezondheid én je humeur. Zorg daarom dat je je huis goed ventileert en ga elke dag even naar buiten. Ga bijvoorbeeld tuinieren of haal een frisse neus op je balkon.

*Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen en is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt een rol bij een goede werking van de spieren en je immuunsysteem (Bron: Voedingscentrum).

Beweging is essentieel voor het lichaam om fit te blijven. Zorgt dat je in beweging blijft! Sportarts Hans de Vries zegt hierover: “Ook thuis kan je in beweging blijven en spierkracht onderhouden. Bijvoorbeeld met de 7 minuten app. Hiervoor hoef je geen dure dingen in huis te halen. Begin met rustig opbouwen. Ga niet ineens veel meer doen dan dat je eerder deed. Noteer voor je zelf hoe je je direct na de training en een dag later voelt. Gaat het wat minder, neem je even extra tijd voor herstel of ondersteunende voedzame voeding.”

Online zijn er diverse tools die je kunnen helpen om meer te bewegen:

5. Mindfulness

Mindfulness kan helpen om meer te ontspannen en helpt je meer aandacht te krijgen voor datgene wat je belangrijk vindt, zoals goed slapen, eten en ontspannen. Je kunt bijvoorbeeld elke dag 10 minuten mediteren, om de focus op het hier en nu te krijgen en even los te komen van negatieve gedachtes. Andere vormen van mindfulness zijn bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen en het visualiseren van situaties waar jij gelukkig van wordt (bijvoorbeeld die fijne vakantie, als het straks wél weer kan).

Mindfulnesstrainer Laura Chorus licht toe: “Als je zorgen hebt, leidt dat doorgaans tot piekeren of malen op momenten dat je eigenlijk wilt ontspannen of slapen bijvoorbeeld. Dat gepieker wordt meestal veroorzaakt door een (negatieve) emotie als angst, spanning of boosheid. We willen die gevoelens liever niet hebben en gaan dan in de vlucht- of vechtstand. Bijvoorbeeld door de mogelijkheden of oplossingen eindeloos door te denken. Dit leidt je weg van de moeilijke gevoelens, maar zorgt er juist voor dat je in de vlucht- of vechtstand blijft.

Met mindfulness train je jezelf om onderliggende gevoelens te erkennen en toe te laten. Het is misschien niet fijn om verdriet, angst of boosheid te voelen, maar als het je lukt deze gevoelens – die heel menselijk zijn – toe te laten, houdt het eindeloze gepieker op en kun je doen wat je had willen doen, zoals in slaap vallen, met smaak eten, met aandacht werken, contact maken en wandelen.”

Benieuwd of mindfulness iets voor jou is? Je kunt diverse online cursussen volgen of bijvoorbeeld een app downloaden. VGZ biedt een gratis mindfulness app aan (ook voor niet-leden).

Dit blog is geschreven door:

Baukje van der Meer

leesvoer leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt