Usp
Seed right

leesvoer10 juni 2021

Met rust tegen blessures

Zoals mijn collega Mayon in haar verhaal al zij, balans is echt super belangrijk. Als je hard aan het trainen bent, moet je jouw lichaam ook de kans geven om te rusten. Zo voorkom je blessures. Deze les had ik ook eerder moeten leren. Hoe dit is afgelopen, vertel ik je vandaag. Vooraf zal ik me even voorstellen:

Mijn naam is Ivet en ik werk sinds oktober als Product Manager bij TastyBasics. Als product manager houd ik me, zoals de naam al zegt, bezig met de producten van TastyBasics. Ik houd me bezig met de verbeteringen van de huidige producten, maar ik ben ook veel bezig met nieuwe ontwikkelingen. Het geeft mij een enorm trots gevoel als er een ontwikkeling is afgerond en het product in de schappen ligt, meer voldoening voor je werk kan je niet krijgen!

Blij van hardlopen

In mijn vrije tijd vind ik het erg leuk om te sporten en ik ben sinds 3 jaar redelijk fanatiek aan het hardlopen. Helaas is hardlopen ook een erg blessuregevoelige sport en heb ik ook te maken met blessures. Ik heb nog geen jarenlange ervaring met de hardloopblessures en ik ben dan ook nog steeds op zoek hoe ik de blessures zo veel mogelijk kan voorkomen. Waar ik wel achter ben gekomen: er is niet één onderdeel die de blessures te voorkomen, maar het gaat om de balans tussen allerlei verschillende aspecten.

De meest voordehand liggende gedachte is om variatie in de soorten trainingen aan te brengen. Het is leuk, maar ook goed, om veel afwisselende trainingen te doen. Zo probeer ik altijd mijn intensieve intervaltrainingen af te wisselen met rustige trainingen. En als ik last heb? Dan doe ik alleen maar rustige trainingen. Ook is het goed om meer kracht op te bouwen, zodat je spieren meer belasting aan kunnen. Maar ik moet zeggen dat er hier bij mij nog wel ruimte voor verbetering is, want ik doe veel te weinig krachttraining! Misschien kunnen we een keer een 30-day challenge doen?

Rust is een belangrijke deel van sportief zijn

Voeding, tja daar kan ik natuurlijk tot in de oneindigheid over praten. Voor je herstel is het enorm belangrijk om goed te eten. Het is belangrijk dat je gezond eet zodat je de verbrande voedingsstoffen weer aan kunt vullen. Voor mij was het vooral zoeken naar de juiste maaltijden vóór een training. Ik heb wel eens voor de training het verkeerde gegeten, en dat was geen pretje.. Dat doe ik niet snel weer haha! Qua eten heeft het toch mijn voorkeur om in de ochtend te rennen, ook gewoon een lekker begin van de dag. 

Het effect van rust is toch hetgeen dat ik het meest heb onderschat. Een jaar geleden had ik nog erg veel last van mijn blessure en het werd maar niet beter. Erg frustrerend! Ik was in het weekend heel veel aan het reizen, wat veel tijd, energie en stress heeft gekost. Sinds ik ben verhuisd, en dus minder aan het reizen ben, gaat mijn blessure met stappen vooruit en ik heb ondertussen al bijna geen last meer. Toeval? Ik kan het me bijna niet voorstellen! Ik denk dat het ’t bewijs is dat stress echt niet goed is voor je herstel. Dus mijn tip: doe waar je gelukkig van wordt, en neem lekker veel rust.

Groetjes,
Ivet

Dit blog is geschreven door:

TastyBasics

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt