Usp
Seed right

leesvoer16 maart 2021

Lekkere trek, hoe ga je daar mee om?

Het is een gekke tijd waarin we veel thuis zijn en/of werken. Alles is anders. Uit verveling of door stress kan je meer zin krijgen in zoet of vet eten. Maar hoe komt het dat je steeds lekkere trek hebt? En hoe kan je dat voorkomen? Marjolein, onze diëtiste, legt het je uit!

“Even iets lekkers ‘snaaien’ is deels een  gewoonte, maar het heeft ook te maken met het feit dat bewerkte voeding zoals snoepjes en koekjes je geen verzadigd gevoel geeft. Je lichaam krijgt van dat soort eten namelijk geen seintje dat je genoeg gegeten hebt. Onbewerkte voeding gemaakt van hele ingrediënten zoals noten, fruit of groenten bevat veel meer vezels en eiwitten. Voor eiwitten en vooral voor vezels geldt dat ze zeer verzadigend zijn. Vezels worden niet via de dunne darm opgenomen in ons bloed. Vezelrijke voeding leidt daarom tot meer overgebleven voedsel aan het einde van de dunne darm vlak voordat het in de dikke darm komt. En juist dat is van enorm belang! Want dit is precies het signaal naar je hersenen: er is genoeg gegeten! Stop maar!”

“Eten door stress is ook te verklaren. Door stress komt het hormoon cortisol vrij. Uit onderzoek blijkt dat we daardoor meer zin krijgen in vette en zoete voeding. Zet in elk geval geen pot snoep naast je neer, dat is de makkelijkste oplossing. Houdt lekkernijen op afstand. De kunst is om stress bij de oorzaak aan te pakken. Door beter te plannen of door vaker nee te zeggen, kun je stress beter voorkomen.”

“Neem tot slot de tijd voor je eten. Prop niet even snel een stuk ontbijtkoek in je mond voordat je naar je werk rent, maar sta iets eerder op. Zo kun je rustig genieten van je ontbijt. Die start heeft je lichaam hard nodig om de hele dag goed te kunnen functioneren. Maak ook van de avondmaaltijd een fijn moment, voor jezelf of samen met je gezin. Een mooi moment om de dag te bespreken en te genieten van elkaar!”

Dit blog is geschreven door:

Marjolein Wiersema

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt