Usp
Seed right

leesvoer13 augustus 2020

Gezond(er) eten na je vakantie? 5 tips!

Eindeloos tafelen met lokale hapjes en specialiteiten… Op vakantie letten we vaak iets minder op wat we eten. Hoe pak je thuis je gezonde eetpatroon weer op, zonder stress? Deze 5 tips helpen je!

1. Zorg voor een goedgevulde voorraadkast

Die lege koelkast moet weer worden gevuld… Met de juiste producten in huis wordt gezond eten een stuk makkelijker. Kies zoveel mogelijk voor whole foods, zoals groente, fruit, noten en zaden. Hierdoor krijg je meer energie en raak je goed verzadigd, waardoor je minder behoefte hebt aan snacks.

Maak een boodschappenlijstje. Wie winkelt op een lege maag, heeft meer moeite om impulsaankopen, zoals koekjes te weerstaan. Deze tips helpen je om gezonde boodschappen in te slaan.

2. Maak een eetplanning

Terug van vakantie heb je vaak weer genoeg te doen. Dan is het niet fijn om last minute nog te moeten bedenken wat je die dag eet. Maak dan bijvoorbeeld een eetplanning voor de hele week (of een aantal dagen). Ook handig: Maak een aantal maaltijden extra om in te vriezen. En: Varieer vooral! Misschien heb je inspiratie opgedaan tijdens je vakantie voor lekkere én gezonde gerechten. Nog op zoek naar ideeën? Bekijk dan eens de recepten van TastyBasics voor elk moment van de dag.

Gezond(er) eten na je vakantie? 5 tips!

3. Gun jezelf de tijd

Wees niet te streng voor jezelf. Pak je eetpatroon van voor de vakantie rustig weer op. Zet kleine stapjes. Neem ook vooral de tijd voor je maaltijden. Prop niet gauw een boterham naar binnen op weg naar je werk, maar ga samen aan tafel ontbijten. Dat is niet alleen gezelliger, maar ook beter voor je lichaam.

4. Beweeg!

Probeer elke dag vaste momenten te plannen om te bewegen, bijvoorbeeld na de lunch of na het avondeten. Zit je ’s avonds op de bank en heb je trek in lekkere hapjes? Dit kan ook een goed moment zijn om een wandeling te maken, om de aandacht even ergens anders op te richten. Weer terug van de wandeling voel je je moe en voldaan en heb je vaak veel minder behoefte om nog te snoepen.

5. Blijf ontspannen

Naast gezond eten en voldoende bewegen is ontspanning erg belangrijk voor een gezonde leefstijl. Als je voldoende ontspant en lekker in je vel zit, grijp je ook minder snel naar ongezonde voeding, zoals die zak drop of chips. Zorg voor voldoende slaap en doe datgene waar jij energie van krijgt, zoals een boek lezen, een saunabezoek of muziek luisteren.

Dit blog is geschreven door:

Baukje van der Meer

leesvoer leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt