Usp
Seed right

leesvoer21 april 2020

Blog 5: afweer van ziekteverwekkers en gezond eten

We lezen steeds meer over hoe je nu je weerstand zo optimaal mogelijk kunt krijgen. Gezond eten levert een hele positieve bijdrage. We leggen dit uit door middel van verschillende blogs.

Een goed werkend afweersysteem(immuunsysteem), voldoende eiwitten en vezels zorgen voor een gezond lichaam, dat moeilijker binnen te dringen is voor ziekten!

Wat hebben wij van TastyBasics nu gedaan? We hebben naast vezels en eiwitten,  nog een paar andere voedingstoffen geselecteerd die een belangrijke rol spelen in het immuunsysteem. Daarnaast hebben we twee  eetpatronen met elkaar vergeleken. Het eerste eetpatroon is een eetpatroon gebaseerd op de gemiddelde dagelijkse consumptie van iemand uit Nederland. In het tweede eetpatroon hebben we de aanbevolen hoeveelheden groente, fruit en peulvruchten verwerkt, en de traditionele supermarkt producten met (deels) bewerkte grondstoffen, vervangen door TastyBasics alternatieven. Hier komen dus geen ‘ bewerkte grondstoffen’ (klik hier voor de lijst met voorbeelden bewerkte grondstoffen) in voor en juist zoveel mogelijk onbewerkte producten zoals groente, fruit, noten, pitten, zaden en peulvruchten.

Bij bewerkte grondstoffen worden de calorierijke voedingstoffen geconcentreerd en veel essentiële voedingstoffen  worden er juist geheel of deels uitgehaald.

Vervolgens hebben we van deze twee eetpatronen bepaald hoeveel van de geselecteerde belangrijke voedingsstoffen een consument binnen krijgt zodra men deze eetpatronen voor een dag volgt. De gegevens zijn afkomstig uit het Nederlandse Voedingstoffenbestand (NEVO).

Voor twee verschillende eetstijlen worden weergegeven hoeveel van 11 belangrijke voedingstoffen voor komen ten opzichte van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

De resultaten zijn te vinden in de bovenstaande grafiek. De zwarte lijn op het getal 100 geeft de vastgestelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan. Belangrijk is om te beseffen dat om een ‘gemiddelde’ gaat. Globaal zal dus rondom de helft van de mensen slechter eten dan het getoonde gemiddelde.  Zo kun je zien dat bij het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander er een tekort is aan vitamine C. Een ander belangrijk resultaat is de inname van de vezels. Vezels worden te weinig gegeten bij het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander, ook al bevat dit eetpatroon zelfs een volkoren boterham. De blauwe staaf bij ‘vezels’ laat zien: Gemiddeld eten we dus slechts (iets meer dan) de helft van de door de Gezondheidsraad aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vezels. Niet uit de grafiek af te leiden, maar bekend is verder dat minder dan 10% van de mensen voldoende vezels eet! Gelukkig laat het ‘onbewerkte’ eetpatroon zien dat de ADH van vezels wel degelijk bereikt kan worden! Probeer bijvoorbeeld eens een boterham te vervangen door een TastyBasics broodje of pak eens onze TastyBasics muesli als ontbijtproduct. Zo zal je zien dat die dagelijkse vezelinname gemakkelijk stijgt.

Een ander belangrijk punt is de inname van vitamine D. Zoals je ziet scoren beide eetpatronen onvoldoende op de inname van vitamine D. Normaal gesproken hoeft dit geen probleem te zijn als je huid door middel van contact met de zon, zelf vitamine D aanmaakt. Tijdens de korte winterdagen waar je huid minder in contact komt met de zon, kan er wel degelijk een vitamine D tekort ontstaan. Een advies van ons is dus om genoeg vette vis en eieren te blijven eten die rijk zijn aan vitamine D. Doe bijvoorbeeld een keer een stukje makreel op een broodje of vervang een stukje vlees door een stukje zalm tijdens het avondeten.

Opvallend is ook dat we gemiddeld(!) genoeg eiwitten eten. Bedenk daarbij wel dat mensen die uit duurzaamheid overweging minder of geen vlees, vis, eieren of zuivel eten, alleen aan voldoende eiwit komen als ze voldoende plantaardige eiwitten binnenkrijgen. Daarvoor zijn onbewerkte peulvruchten ( ook als ze verwerkt zijn in voedzame supermarkt producten) een belangrijke bron .

Zonder op alle nutriënten individueel in te gaan: Van de meeste voedingsstoffen die belangrijk zijn voor onze weerstand geldt dat de gemiddelde Nederlander er te weinig van binnenkrijgt. Als we er van uit gaan dat de helft van de mensen niet eens aan de inname komt die de blauwe staven aangeven, dan betekent dat vele Nederlander nog niet de helft binnenkrijgt van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen die een rol spelen bij de weerstand.

Hoe maak je stappen in de goede richting?

Dit blog is geschreven door:

TastyBasics

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt