Usp
Seed right

leesvoer15 september 2020

6 tips voor een gezonde high tea

Met een voedzaam eetpatroon investeer je elke dag in je gezondheid. Tegelijkertijd kun je blijven genieten van lekker eten. Bijvoorbeeld tijdens een high tea! Met deze 6 tips maak je de lekkerste hapjes, die óók een hoge voedingswaarde hebben. Voor een gezellige middag met je partner, gezin of met vriendinnen via videobellen.

1. Schaaltje fruit

Denk aan een bakje met blauwe bessen en frambozen. Of rijg ander (seizoens)fruit aan een spiesje. Kleur op tafel!

2. Groente bites

Kom maar door met die snoeptomaatjes, minikomkommers, -worteltjes en -paprika’s. Deze vitaminebommetjes happen heerlijk weg in combinatie met een dipsausje, zoals hummus met spinazie en feta.

Hummusdip met spinazie en feta

Ingrediënten:
– 1 bakje hummus naturel á 200 gram
– ¼ limoen geschild en gepureerd
– 1 flinke hand spinazie, kort geblancheerd (ca. 1 minuut) en uitgelekt
– 40 g feta (gebrokkeld)
– 20 g pijnboompitten (geroosterd)
– 2 el fijngehakte dille

Bereiding:
Weeg alle ingrediënten af en meng goed door elkaar tot een mooie dipsaus.

Wist je dat je TastyBasics Crackers ook perfect dienen als toastjes? Ze bevatten weinig koolhydraten en veel gezonde voedingsstoffen zoals vezels, waardoor ze beter verzadigen dan reguliere toastjes. Breek de crackers in stukjes en beleg deze bijvoorbeeld met roomkaas en gerookte zalm. Of dip ze in bovenstaande hummus.

3. Yoghurt met muesli

Noten, zaden en pitten bevatten veel gezonde voedingstoffen, zoals Omega-3. De gezondheidsraad adviseert dagelijks één handje noten te eten. Met TastyBasics Muesli, gemaakt op basis van noten, zaden en pitten, haal je dit makkelijk. Voeg de muesli toe aan een glaasje yoghurt met bosvruchten en je hebt nog zo’n heerlijk gerecht voor je high tea.

Yoghurt Muesli met bosvruchten
Voor 1 persoon

Ingrediënten:

– 150 g yoghurt
– 30 g TastyBasics Muesli Naturel, Noten & pitten of Choco & noten
– handje bramen
– 1 el pompoenpitten
– handje blauwe bessen
– handje aalbessen

4. Mueslimuffins

Recept van Stefani_getsfit

Ingrediënten (12 stuks):
– 200 g havermout
– 80 g palmbloesemsuiker
– 1 tl kaneel
– 250 ml magere yoghurt
– 200 gram TastyBasics Muesli choco en noten
– 80 gram kokosolie
– 2 eieren
– 3 eetlepels Steviala Sweet & Toffee (of honing)

Bereidingswijze:
1. Verwarm de (hetelucht)oven voor op 200°C.
2. Houd 100 gram muesli apart.
3. Meng de overige ingrediënten met elkaar.
4. Verdeel het beslag over de muffinvormen.
5. Schep de rest van de muesli op de ongebakken muffins.
6. Bak de muffins in ongeveer 20 minuten gaar.

Foto: Stefani_getsfit

5. Broodsushi

Ingrediënten voor 1 rol:

– 1 plak TastyBasics Brood
– 1 el kruidenkaas
– gerookte zalm
– 1 avocado
– 1 limoen om de blokjes avocado mee te marineren tegen verkleuring
– takje dille

Bereidingswijze:
1. Zet een pan met water op het vuur en breng aan de kook.
2. Dompel het brood onderwater voor 2 seconden en laat uitlekken/dampen op een ovenrekje.
3. Leg het brood op een snijplank en rol het brood met behulp van een deegroller met veel liefde plat tot hij ongeveer de helft van zijn normale omvang heeft gekregen. Let op! Het brood kan snel scheuren, een paar scheurtjes maakt niets uit maar probeer het zoveel mogelijk te voorkomen door niet te hard te rollen.
4. Leg het brood nu op een stuk slagersfolie/huishoudfolie en beleg het plakje brood in de breedte met de roomkaas, avocado, zalm en dille.
5. Rol het plakje brood nu op als een rouleau (klik hier voor en instructiefilmpje, doorspeoelen naar 0:53 minuten).
6. Laat de rouleau ca. 30 minuten opstijven in de koelkast.

Broodsushi

6. Tosti asperges

Ingrediënten:
– 2 plakjes TB brood
– brie
– gerookte zalm
– 8 groene of 4 witte asperges door de helft
– crème fraîche
– fijngesneden bieslook ( of een gesnipperd uitje)
– 1 zachte medjoul dadel

Bereidingswijze:
1. Wrijf de groene asperges in met de zachte medjoul dadel, zodat alle asperges mooi glimmen aan de buitenkant.
2. Gril de asperges in een grilpan tot ze mooi goudbruin gekarameliseerd zijn en halveer ze.
3. Besmeer ondertussen de plakken brood met crème fraîche en bestrooi met de fijngesneden bieslook. Leg hierop de brie, gerookte zalm en de gegrilde asperges.
4. Gril de tosti in een tosti ijzer of in de oven tot het brood mooi goudbruin kleurt.

Serveer bij de hapjes zelfgemaakte thee van verse ingrediënten, zoals munt, gember en citroen.

Geniet ervan!

Dit blog is geschreven door:

Baukje van der Meer

leesvoer leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt