Usp
Seed right

leesvoer8 juli 2020

10 tips om gezondere boodschappen te kopen

Stichting QuestionMark publiceert in september een ranglijst van Nederlandse supermarkten die aantoont in hoeverre zij consumenten stimuleren om gezonde keuzes te maken. Supermarkten kunnen op dit vlak nog veel verbeteren, stellen verschillende wetenschappers en gezondheidsorganisaties. Gelukkig kun je zelf ook al veel doen om gezondere keuzes te maken. Deze 10 tips helpen je op weg tijdens het boodschappen doen.

Suiker, zout en verzadigd vet

Het grootste deel van de producten dat wordt aangeboden in de supermarkt is ongezond, vertelt Ellen van Kleef, universitair hoofddocent Consumentengedrag en Voeding aan de WUR in een artikel op rtlnieuws.nl. Veel producten bevatten te veel toegevoegde suikers, zout en verkeerde vetten. Doordat veel producten zijn bewerkt, zijn waardevolle voedingsstoffen, zoals vezels en mineralen, grotendeels verloren gegaan.

Transitie

Supermarkten geven aan druk bezig te zijn met het reduceren van vet, zout en suiker in voeding. Maar dit kost tijd. Hopelijk stimuleert de ranglijst van QuestionMark supermarkten om dit proces te versnellen. Wat kun je nu zelf al doen om gezondere keuzes te maken tijdens het boodschappen doen?

Met deze 10 tips wordt het gemakkelijker om gezondere boodschappen te kopen:

  1. Winkel niet op een lege maag. Als je van te voren een voedzame maaltijd eet, kun je die 2+1 gratis-aanbieding van chips of koekjes een stuk beter weerstaan.
  2. Maak een boodschappenlijstje (Ook hier geldt: Liever niet op een lege maag). Een eetstijl op basis van whole foods bestaat uit groente, fruit, noten, zaden en pitten en peulvruchten. Meer inspiratie nodig? Op TastyBasics.nl vind je veel verrassende en voedzame recepten.
  3. Kom je snel in de verleiding om ongezonde snacks te kopen? Bestel je boodschappen online en laat ze thuisbezorgen of haal ze af bij een pick-up point.
  4. Eerder ontdekte QuestionMark al dat 80 procent van alle aanbiedingen bij supermarkten ongezond is. Ben je hiervan bewust en laat je bij het maken van een boodschappenlijstje en als je door de supermarkt loopt.
  5. Koop veel groente en fruit. Dit zijn echte vezel- en vitaminebommetjes en bevatten essentiële bouwstoffen voor een gezond en fit lichaam. Ze zorgen ook dat jij je goed verzadigt voelt. Wil je altijd voldoende in huis hebben? Zorg dat je bijvoorbeeld ook altijd een voorraadje diepvriesgroenten hebt.
  6. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet eten. Haal dus zo min mogelijk ongezonde producten in huis. Wil je toch wat achter de hand hebben voor een eventuele snack-attack? Koop dan de ingrediënten voor deze gezonde tussendoortjes.
  7. Ben je ervan bewust dat bewerkte voedingsmiddelen vaak in de middelste gangpaden van de supermarkt te vinden zijn. Producten als groenten en fruit, vis, vlees en zuivel bevinden zich meestal in de buitenste gangpaden. Kijk niet alleen naar de producten die op ooghoogte staan. Ongezonde producten hebben vaak de beste plekken in de schappen, stelt Jaap Seidell Hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de VU.
  8. Kook zoveel mogelijk met whole foods en zo min mogelijk met pakjes en zakjes. Die bevatten vaak veel toegevoegde suikers, net als kant-en-klare maaltijden. Met een goedgevuld kruidenkastje zet je zelf heel gemakkelijk een smaakvolle maaltijd op tafel.
  9. Kijk goed naar het etiket van een product, bijvoorbeeld naar de ingrediëntenlijst. De ingrediënten die vooraan staan, zijn het meest vertegenwoordigd. Als dat bijvoorbeeld tarwe is of suiker is (of één van de andere schuilnamen van suiker), weet je dus dat je dat beter niet kunt kopen.
  10. Winkel eens wat vaker bij speciaalzaken, zoals de groenteboer, de notenkraam op de markt en de slager. Hier vind je minder bewerkte producten, wat je weer stimuleert om creatiever te worden in koken op basis van whole foods. De overige producten kun je dan bijvoorbeeld kopen in de supermarkt. Met een korter boodschappenlijstje hoef je ook minder lang in de winkel te zijn, waardoor je minder kans hebt om in de verleiding te komen om iets ongezonds te kopen.

Dit blog is geschreven door:

Baukje van der Meer

leesvoer leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt