Usp
Seed right

Weet wat je eet

Waar moet je op letten?

Duizelt het jou soms ook voor de ogen als je etiketten van producten uit de supermarkt probeert te ontcijferen? Dat je het idee krijgt dat er alleen maar slechte dingen inzitten: calorieën, vet, koolhydraten, suikers, zout… En soms lijkt een product gezond omdat er minder vet op staat, maar dan zit het vol met suiker.

 Hoe zit het ook al weer?

Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen presteren: als brandstof voor allerlei processen in het lichaam . Energie drukken we uit in calorieën. Dit halen we uit ons voedsel . Voedsel is deels brandstof en geeft energie.  Te veel energie/ calorieën eten, laat vetweefsel groeien. Te veel vetweefsel is ongezond . Dus het is goed om op het aantal calorieën te letten. Eet niet meer dan je verbruikt.

Oké, maar hoe zit het dan met koolhydraten? Allereerst koolhydraten worden ook wel suikers genoemd. Koolhydraten uit voeding worden afgebroken tot glucose.

Terwijl vetten en eiwitten zowel brandstof zijn als bouwstof voor het lichaam, zijn koolhydraten vooral brandstof. Veel van de koolhydraten in voedingsmiddelen uit de fabriek zijn bewerkte koolhydraten. Het zijn koolhydraten die uit bijvoorbeeld suikerbieten, tarwe of mais worden gehaald en een groot aandeel vormen van het eetklare product. Je herkent ze op de verpakking als allerlei soorten suiker, zetmeel of tarwebloem. Het aandeel koolhydraten / suikers is dan hoog terwijl alle andere waardevolle stoffen bij de bewerking zijn weggegooid.

Daarnaast is er nog iets belangrijks met langdurig veel toegevoegde koolhydraten eten. Het lichaam wordt steeds slechter in het daadwerkelijk gebruiken van de koolhydraten als brandstof. Je wordt insuline-resistent.

Insuline-resistent:

Het bloed transporteert de glucose naar de organen. Daar zorgt het hormoon insuline ervoor dat de glucose in het bloed wordt opgenomen. Om te kunnen functioneren, nemen je organen op twee manieren energie op. Deels gebeurt dit uit voeding; deze energie wordt direct gebruikt. En deels wordt energie opgeslagen als vet. Voor als je niet eet, maar wel energie nodig hebt.

Hoe hoger het glucosegehalte, hoe meer insuline je lichaam aanmaakt. Meer betekent een hogere concentratie voor een langere periode. Door veel en vaak koolhydraten te eten, stijgt je glucosegehalte en wordt dus meer insuline aangemaakt. Hierdoor treedt ongevoeligheid op voor insuline ook wel insulineresistent.

Als je voeding koopt, let er dan op dat er geen of weinig suikers zijn toegevoegd waardoor er weinig koolhydraten in zitten. 

Verder kun je kijken naar de hoeveelheid eiwitten en vezels. Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstof voor spieren en voor de weefsels die voortdurend vernieuwd moeten worden.  Vezels zijn voeding voor gezonde darmen. Voor een goede balans in ons lichaam en voor een goede weerstand spelen gezonde darmen een centrale rol. Als je voeding koopt waarin geen bewerkte koolhydraten zitten, dan is dat de beste manier om voldoende eiwitten en al die andere onbekendere maar heel belangrijke voedingstoffen binnen te krijgen.

Lees ook:
Wat zijn koolhydraten?

Onze tevreden klanten

Seed left Seed right

De producten van TastyBasics lijken mij een flinke stap in de goede richting.

Manar

TastyBasics producten vullen goed! En ze zijn heerlijk en gezond

Marieke

De producten van TastyBasics dragen voor mij ook bij aan een betere verzadiging.

Rina

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt