Usp
Seed right

leesvoer13 augustus 2018

Zo pak je je gezonde leefstijl weer op?

Eindeloos tafelen met de lekkerste wijn en lokale hapjes en specialiteiten. Op vakantie hoort het er een beetje bij. Thuis is het vaak weer even schakelen – ook wat je eetpatroon betreft. Hoe pak je je gezonde leefstijl weer op, zonder meteen in de stress te schieten? TastyBasics helpt je op weg.

1. Doe rustig aan

Na een lange vakantie en een ander eetpatroon kan het best lastig zijn om de draad weer op te pakken. Pak het dan ook rustig weer op. Ga niet te snel, want het moet ook leuk blijven. Geef jezelf en je lichaam tijd om te wennen. Maak kleine stapjes om je doel te bereiken.

2. Ga lekker bewegen

Na een lange vlucht of autorit is het misschien niet het eerste waarop je zit te wachten, maar een stukje wandelen doet al wonderen. Het zorgt er voor dat je niet in het vakantieritme blijft, maar weer lekker actief wordt. De Gezondheidsraad hamerde deze week nog extra op dat we meer moeten bewegen. Kortom kom in beweging!

Zo pak je je gezonde leefstijl

3. Voeding

Probeer je voeding weer onder controle te krijgen en structureel te eten. Zorg dat je meer groente, fruit, peulvruchten, noten en zaden toevoegt aan je eetpatroon. Hierdoor krijg je meer energie en raak je goed verzadigd, waardoor je minder behoefte hebt aan snacks.

4. Maak een weekplanning

Varieer met je eetpatroon en maak een weekschema wat je de komende week gaat eten. Zo houd je overzicht en weet je wat je eet. Inspiratie nodig? Kijk op TastyBasics recepten voor de lekkerste koolhydraatarme recepten.

5. Geniet

Pak het stap voor stap aan en ga vooral niet elke dag op de weegschaal staan. Geef jezelf de tijd en vergeet niet te genieten. Prop geen boterham naar binnen onderweg naar je werk, maar maak tijd vrij voor je ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Zo kun je ook thuis er iets gezelligs van maken!

Rina Wiersema (61):
“We zijn net terug van twee weken vakantie in Portugal. Heerlijk uitgerust! En uitgebreid gegeten… Nu weer terug naar de realiteit. Gelukkig vind ik het niet heel lastig om mijn normale eetpatroon weer op te pakken. Het helpt dat ik voor mijn vakantie al in een goed ritme zat. Ik hecht veel waarde aan drie voedzame maaltijden per dag: ontbijt, lunch en avondeten. Hierdoor heb ik minder de neiging om tussendoor te snoepen. De producten van TastyBasics dragen voor mij ook bij aan een betere verzadiging. Tussen de middag eet ik bijvoorbeeld een TastyBasics Groentetaartje of TastyBasics Brood met zalm of 30+ kaas met zongedroogde tomaatjes. Dankzij onze moestuin hebben we volop verse groenten voor elk moment van de dag.

Beweging is voor mij ook heel belangrijk om weer terug te komen in mijn ritme. Ik wandel veel met onze hond. Daarnaast doe ik aan fitness en zwemmen. Meer bewegen hoeft niet lastig te zijn. Als maatschappelijk werker bezoek ik veel mensen thuis. Eén cliënt woont op vijf hoog. Die 80 treden neem ik gewoon! Je kunt vaak heel veel redenen verzinnen om níet dat blokje om te gaan of om níet de fiets te pakken in plaats van de auto. Doe het gewoon! Zorg dat je elke dag lekker in de buitenlucht komt. Je krijgt er heel veel gezondheidswinst voor terug. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal.”

Dit blog is geschreven door:

Marjolein Wiersema

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt