Usp
Seed right

leesvoer1 januari 2019

Wat zijn koolhydraten en wat doen ze met je lichaam?

Een gezond eetpatroon biedt de juiste balans aan brand- en bouwstoffen voor een fit en gezond lichaam. Koolhydraten leveren energie, maar als je er te veel van eet, doe je je lichaam geen plezier. Hier wordt veel over gezegd en geschreven, maar wat zijn koolhydraten nu eigenlijk precies? En waaróm kun je er beter niet te veel van eten?

Twee soorten koolhydraten

Koolhydraten zijn in te delen in twee categorieën: Toegevoegde koolhydraten (in de vorm van bijvoorbeeld suiker en zetmeel uit tarwe en maïs) en koolhydraten die van nature aanwezig zijn in bijvoorbeeld groente , fruit en peulvruchten .Tegenwoordig zitten er in bijna elk product toegevoegde koolhydraten verstopt. Fabrikanten voegen ze toe om goedkoop ‘lekkere’ producten te maken.

Ons lichaam is gek op koolhydraten. Dit zit in onze genen. We kunnen er maar moeilijk ‘nee’ tegen zeggen, maar als je veel koolhydraten eet, komt je lichaam vroeg of laat in de problemen. Koolhydraten worden afgebroken tot glucose en door je lichaam gebruikt als brandstof. Ze leveren energie, maar geen bouwstoffen.  Toegevoegde suikers en koolhydraten als tarwebloem en zetmeel  zorgen vooral voor vulling in plaats van voeding.

Beschadigde bloedvaten

Omdat het huidige Westerse eetpatroon zoveel koolhydraten bevat, krijgen we meer energie binnen dan we nodig hebben. Hierdoor komen hoge concentraties suiker in je bloed. Je lichaam reageert hierop door extra insuline aan je bloed af te geven. Insuline zorgt dat suiker als brandstof opgenomen wordt door de cellen vanuit de bloedvaten.

Als je regelmatig een te hoge concentratie suiker in je bloed hebt, veroorzaakt dat ontstekingen, waardoor de binnenkant van je bloedvaten beschadigt. Hart- en vaatziekten liggen hierdoor op de loer. Ook wordt je lichaam ongevoeliger voor insuline en kan diabetes type 2 ontstaan. De cellen van je lichaam kunnen dan geen suiker meer opnemen vanuit de bloedvaten. Je lichaam krijgt niet genoeg brandstof en vraagt om meer koolhydraatrijk eten, waardoor je weer gaat eten. Door veel koolhydraten te eten, ga je je minder fit en zelfs suf voelen.

Koolhydraten

Insulineresistent

De toenemende hoeveelheid insulineafgifte aan bloed leidt tot ongevoeligheid voor het hormoon insuline. De alvleesklier die insuline aanmaakt, raakt uitgeput. De maximale afgifte van insuline loopt, na langdurig op volle toeren geproduceerd te hebben, sterk terug. De lagere hoeveelheid in combinatie met de opgebouwde ongevoeligheid leidt tot blijvend hoge bloedsuikerspiegels. Hierdoor ontstaat diabetes type 2.

Vet rondom organen

Je lever zet het overschot aan suikers dat in je bloed achterblijft om in vet. Dit vet hoopt zich op. Onder de huid, maar wat nog veel gevaarlijker is, ook om je organen. Je wordt te zwaar en kan obesitas krijgen. De grote hoeveelheid suiker leidt in het bloed ook tot meer vet en LDL-cholesterol. Dat is een ongewenste soort cholesterol dat vastkleeft aan de binnenkant van de bloedvaten, vooral op de plekken die al beschadigd zijn door de grote hoeveelheid suiker. De bloedvaten vernauwen en kunnen zelfs verstoppen. De kans op hart- en vaatziekten, maar ook op hoge bloeddruk, neemt toe. Het cluster aan ziekten die voortkomen uit ongevoeligheid voor insuline wordt het metaboolsyndroom genoemd.

Volop variatie mogelijk

Gelukkig kun je heel goed genieten van lekker eten, zonder te veel koolhydraten binnen te krijgen. Laat je inspireren door onze heerlijke koolhydraatbeperkte recepten voor elk eetmoment.

Lees ook:
Wat zijn whole foods eigenlijk?

Dit blog is geschreven door:

Marjolein Wiersema

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt