Usp
Seed right

leesvoer14 april 2021

Suiker, suiker, waar ben je?

Weet je eigenlijk waar overal suiker inzit? Denk er maar eens kort over na… Natuurlijk zijn er de bekende suikerbronnen, zoals jam en andere broodsmeersels, snoepgoed, limonades en andere frisdranken. Dat weet vrijwel iedereen. Maar waar verstopt suiker zich nog meer in? Ik ben pas drie maanden bij TastyBasics en dus nog echt mij aan het verdiepen  in de wereld van voeding. Ik ontdek nu elke dag opnieuw in hoeveel producten suiker zich wel niet verstopt. En dat is  wel een beetje triest, als ik bedenk wat suiker allemaal met mijn lichaam doet. 

Daarom besloot ik een kleine uitdaging aan te gaan om mijn bewustzijn over suiker te verscherpen. Ik ga suiker niet volledig uit mijn eetstijl halen, maar in plaats daarvan zou ik graag bewust willen omgaan met de ingrediënten van mijn maaltijden. En wanneer ik suiker consumeer, bijvoorbeeld als ik ‘s zondags van een stukje taart op mijn terras geniet, dan doe ik dat wel bewust. Ik zou graag beter willen weten in welke producten en individuele ingrediënten suiker verborgen zit. Suiker, dat in groente en fruit zit, laat ik op dit moment nog buiten beschouwing. Bovendien zou ik dagelijkse alternatieven voor suikerrijke maaltijden (of enkele producten) willen vinden. Ook als ik dit niet doe om mijn lichaamsgewicht te veranderen, ben ik benieuwd of ik mentale en fysieke veranderingen ga zien. Zo ja, van welke omvang. Hoe zit ik hierna in mijn vel?

Yes ik ga er voor!

Intuïtief eten

Als ik nu mijn voedingsstijl in één woord moet beschrijven, dan zou het zijn: intuïtief. Het model van intuïtief eten werd in 1995 ontwikkeld door de diëtisten Evelyn Triole en Elyse Resch. Onder intuïtief eten wordt het volgende verstaan:

Je eet, als je honger hebt en je houdt op als je vol bent.
Je eet wat je lichaam je aangeeft nodig te hebben.

Dit klinkt misschien eenvoudig, maar zo is het niet. Om voldoende intuïtief te eten, moet je je lichaam begrijpen en goed ‘luisteren’, signalen herkennen en daar naar handelen. Je moet weten wat de signalen voor honger, dorst en verzadiging zijn. Vaak wordt in deze context van de Mind-Body-Connection gesproken.

Wat vertelt mijn lichaam me? Welke voedingsstoffen heeft hij nodig?

Vaak wordt ook de term zelfliefde hiermee geassocieerd. Je eet voor jezelf, voor jouw welzijn, voor jouw gezondheid. Dat is de basis. Er zijn geen vaste regels en het is het tegenovergestelde van het traditionele dieet.

Ik eet evenwichtig; veel fruit en groenten (ik ben veggie, dus geen vlees). Ook eet ik graag een stuk gebak of een echt stevige quiche… daarbij kan ik mij niet inhouden – maar dat hoeft ook niet, want als ik één (of twee, drie) dagen heb, waarop ik niet zo in evenwicht ben, let ik er andere dagen meer op wat mijn lichaam qua nutriënten nodig heeft. Omdat ik al heel lang intuïtief eet, is het voor mij niet moeilijk om signalen te interpreteren en terug op koers te komen.

Voorbereiding

Ik begon mijn kennis van suiker te toetsen en maakte een klein lijstje met vragen, die ik nog had. Daarna begon ik met mijn onderzoek.

Een vraag was: 

Wat zijn andere namen of concepten voor suiker die worden gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie?

De term ‘suiker’ is een no-brainer. Glucose en fructose zijn nog wel bekend. Maar dan wordt het al moeilijker, hè? Dextrine, invertsuiker, kokosnoot bloesemsuiker, -nectar, -siroop, melksuiker, wei-generatie, weipoeder, sucrose, raffinose, maltose of malextract, gerst maltose-extract en ga zo maar door. Er zijn meer dan 50 verschillende namen in de voedingsmiddelenindustrie voor suiker. Dat is gek!

Wij stellen vast: als het eindigt op -ose ​​is er sprake van een ‘red flag’. Ook terminologie met -sirup, -extract en -concentraat zijn gerelateerd aan suiker.

Met deze kennis ga ik de keuken in. Wat bevindt zich in mijn kastje?  De werkelijkheid is angstaanjagend. Maar ik hou niet van weggooien. Dat zou gewoon verspilling zijn. Dan liever aan familie en vrienden geven voordat het zo maar de vuilnis in gaat. Ik kijk goed naar de dingen in mijn kast en begin te onderzoeken hoe ik suikerrijke (kant- en-klaar)gerechten kan vervangen of aanpassen. Op het internet zijn zoveel suikervrije of -arme recepten te vinden. Daar haal  ik ook inspiratie uit.

Met veel inspiratie en motivatie ga ik naar de suikermarkt.. eeeh supermarkt. Excuus. Zoals ik al had verwacht door de teleurstelling in mijn keuken, kwam ik ook in de supermarkten suiker suiker suiker tegen. Maar ik was voorbereid met veel receptinspiraties en dus begon mijn reis.

Zoals ik al zei, wil ik alternatieven vinden voor producten en gerechten. Dit kan voor mij gewoon niet in één keer. En ik heb tijd, regelmaat en herhaling nodig. Recepten moeten veranderd worden, ik moet erachter komen welke alternatieven er zijn en waar ik iets kan kopen. Misschien herken je het ook: je gaat naar jouw go-to winkel en weet waar alles staat, welke winkel wat verkoopt en wat juist niet, en zodra je de winkel binnenkomt, gaat de automatische piloot aan. Zo gaat het bij mij elke keer weer. Dus bij mijn eerste keer boodschappen doen ging het vooral om: Doorbreek de oude routine en neem even tijd om de juiste producten te vinden. En ja, dat is even een tijdsinvestering.

Welke voeding vind ik in mijn lokale supermarkten?

Zijn er producten zonder toegevoegde suikers? Zo ja, welk voedsel is dat en wat kan ik ermee doen?

Door onze TastyBasics producten heb ik al een goede basis. Muesli voor mijn ontbijt of soms ook het brood. Pasta en crackers wissel ik af voor lunch of diner. In de supermarkt oriënteer ik mij op zogenaamde Whole Foods, onbewerkte voedingsmiddelen. Ik heb me op de groente- en fruitafdeling gestort en niet alleen geprobeerd mijn standaard groente en fruit te pakken, maar ook voor onbekende producten te kiezen, die ik wil proberen. Maar ook oude vertrouwde producten, zoals kaas, smeerkaas, feta en yoghurt zijn in mijn winkelmandje beland. 

Wat ik deze week heb gegeten, zul je in het volgende deel van deze column ontdekken. Daarin vertel ik je wat ik heb gekocht en gekookt en hoe het de eerste dagen ging. 

Je wilt onttussen meer over gezonde voeding lezen? We hebben wat leesvoer, die je meer inzicht geeft over echte voeding. Die lees je hier. Ook ben ik eens even wat meer informatie gaan zoeken over voeding om te ontdekken waarom er zoveel koolhydraten en dus suikers in mijn voeding zitten. Mijn leesvoer vind je hier.

Tot later!
Jaqueline

Dit blog is geschreven door:

Jaqueline Middendorf

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt