Usp
Seed right

leesvoer23 juni 2019

Onderzoek: wat doet gezonde voeding met je?

Gezond eten levert veel op, maar wat precies en hoe snel merk je verschil? Tijdens het project Eet je Gezond in Bakkeveen dat 16 maart is gestart, eten 120 inwoners vier weken lang gezond om te kijken welke impact dit heeft. Eén van de initiatiefnemers is huisarts Jon Brouwers, die van Bakkeveen één van de gezondste plekken ter wereld wil maken.

gezonde voeding

Leefstijl als medicijn

Jon Brouwers is mede-initiatiefnemer van het project. Ze is sinds 10 jaar apotheekhoudend huisarts in Bakkeveen én finalist in de verkiezing Leefstijlarts van het jaar 2019. Brouwers volgde de opleiding Lifestyle Medicine in Amerika en mag zich officieel leefstijlarts noemen. “Ik merkte dat ik veel problemen niet binnen de reguliere huisartsengeneeskunde kan oplossen”, vertelt ze. “Een gezonde leefstijl is belangrijk om je goed te voelen, zowel geestelijk als lichamelijk. Veel mensen hebben klachten die we niet goed kunnen begrijpen vanuit de reguliere geneeskundige, zoals vermoeidheid. Als onderzoek in het ziekenhuis niets oplevert, kom je vaak uit bij leefstijl. Verkeerde voeding, gebrek aan beweging, te veel stress en te weinig slaap hebben allemaal grote impact op hoe je je voelt. Met die wetenschap probeer ik op een andere manier naar mijn patiënten te kijken.”

Pillen als plan B

De gezondheidszorg moet meer gericht moet zijn op het voorkomen van ziektes, vindt Brouwers. “In Nederland verdienen we geld met ziekte, niet met preventie. Dat moet anders. We moeten meer mensen aan de voorkant begeleiden. Nu doen we pas iets als iemand al ziek is. Er moet meer aandacht zijn voor het voorkomen van ziektes en de invloed die je daarop zelf kunt uitoefenen met je leefstijl. Die bewustwording is heel belangrijk. Medicijnen zijn in sommige gevallen natuurlijk onvermijdelijk, maar ze horen plan B te zijn.”

Op haar spreekuur ziet Brouwers veel mensen met overgewicht. Ze hebben klachten als een te hoge bloeddruk of een te hoog cholesterol. “Tegen dat soort klachten wordt vaak een pilletje voorgeschreven, maar daardoor voelen mensen zich niet echt beter”, weet de deskundige. “Wil je echt resultaat, dan moet je je leefstijl aanpakken. Er valt veel gezondheidswinst te behalen door overgewicht bij mensen te verlagen, door middel van gezonde voeding en meer beweging.”

Blue Zone project

Alleen met advies tijdens het spreekuur kan ze de leefstijl van haar patiënten niet veranderen, beseft Brouwers. Daarom wil ze van Bakkeveen een nieuwe ‘Blue Zone’ maken. Op de hele wereld zijn negen Blue Zones; plekken waar mensen fit en gezond oud worden en waar meer 100-plussers wonen dan op de rest van de wereld. Die eten over het algemeen gezond en bewegen veel. Brouwers raakte geïnspireerd door deze Blue Zones. “Door de omgeving te veranderen, willen we het de inwoners van Bakkeveen makkelijker maken om gezonde keuzes te maken.”

Het project ‘Bakkeveen, the New Blue Zone’ loopt al een paar jaren. Nieuwste fase is nu het Eet je Gezond-project. Eerder werden in Bakkeveen al werkgroepen gevormd op gebied van voeding en beweging. Zo zijn er eetgroepen gevormd en worden kooklessen gegeven. Ook gaan inwoners samen tuinieren. De zakenkring, buurt- en sportverenigingen, basisscholen en horeca worden bij het project betrokken, om zo samen een gezondere omgeving te creëren. Binnenkort is er een ‘snoeproute’; een aangeplante route van struiken en planten die eetbaar zijn, direct van de plant.

Bewustwording

De uitkomsten van het Eet je Gezond-project laten nog even op zich wachten. Bewustwording is volgens de leefstijlarts het allerbelangrijkst. “We moeten ons bewust worden van wat voeding met ons lichaam doet. In een auto die op benzine rijdt, doe je ook geen diesel. Stop in je lichaam ook geen rotzooi. Eet gezond en ga meer bewegen.”

Tips voor gezond eten

De deelnemers van het Eet je gezond-project in Bakkeveen ontvingen een boekje met recepten van Rineke Dijkinga en tips voor een gezonde eetstijl. Enkele tips van leefstijlarts Jon Brouwers:

“Vervang frisdrank door water, thee en koffie (drink koffie met mate en uiteraard zonder suiker);

Eet zoveel mogelijk groente en fruit;

Een stukje gebak op die verjaardag is oké, maar houdt het bij een enkele keer. Zorg voor een gezonde balans en eet zo min mogelijk toegevoegde suikers;

‘Overeet’ je niet. Stop niet pas als je helemaal vol zit, maar liefst iets eerder;

Zorg dat je de juiste basisproducten in huis hebt voor een gezond eetpatroon, zoals verschillende kruiden, zuivel, zaden, noten en peulvruchten (liefst gedroogd of in blik).
Zet meer vers op het menu. Neem bijvoorbeeld komkommer of worteltjes mee voor onderweg en zorg dat je altijd water bij je hebt. Dan hoef je als je trek krijgt niet naar een Mars te grijpen.”

Dit blog is geschreven door:

Marjolein Wiersema

leesvoer

Vind uw TastyBasics verkooppunt in de buurt