Weer gezond eten na je vakantie? 5 tips

28 augustus 2018

Weer gezond eten na je vakantie? 5 tips

Vakantie en lekker eten horen bij elkaar. Heb jij ook zo genoten van al die specialiteiten van jouw favoriete vakantieland? Niets mis mee, maar thuis kan het weer even wennen zijn om je ‘normale’ eetpatroon weer op te pakken. Vijf tips om je gezonde gewoontes weer op te pakken.

1. Zorg voor een goedgevulde voorraadkast

Als je de juiste producten in huis hebt, wordt gezond eten een stuk makkelijker. Kies zoveel mogelijk voor whole foods, zoals groente, fruit, noten en zaden. Maak een boodschappenlijstje. Wie winkelt op een lege maag, heeft meer moeite om impulsaankopen zoals koekjes te weerstaan. Deze tips helpen je op weg om gezonde boodschappen in te slaan.

Weer gezond eten na je vakantie? 5 tips2. Maak een eetplanning

Eenmaal weer terug van vakantie heb je vaak weer genoeg te doen. Dan is het niet fijn om last minute nog te moeten bedenken wat je die dag gaat eten. Het kan handig zijn om voor een week (of een aantal dagen) een eetplanning te maken.

Varieer vooral! Misschien heb je inspiratie opgedaan tijdens je vakantie voor lekkere én gezonde gerechten. Nog op zoek naar ideeën? Bekijk dan eens de recepten van TastyBasics voor elk moment van de dag.

3. Gun jezelf de tijd

Wees niet te streng voor jezelf. Pak je eetpatroon van voor de vakantie rustig weer op. Dat hoeft niet van de één op andere dag. Het kan ook stapsgewijs. Maak eten vooral ook gezellig. Bijvoorbeeld: Prop niet gauw een boterham naar binnen op weg naar je werk, maar ga samen aan tafel ontbijten. Geniet van je maaltijden en neem er de tijd voor. Dit is niet alleen gezelliger, maar ook beter voor je lichaam.

4. Beweeg!

Weer gezond eten na je vakantie? 5 tips

Probeer elke dag vaste momenten te plannen om te bewegen, bijvoorbeeld na de lunch of na het avondeten. Zit je ’s avonds op de bank en heb je trek inlekkere hapjes? Dit kan ook een goed moment zijn om een wandeling te maken, om de aandacht even ergens anders op te richten. Weer terug van de wandeling voel je je moe en voldaan en heb je vaak veel minder behoefte om nog te gaan snoepen.

 

5. Zorg voor ontspanning, ook als je weer thuis bent

Naast gezond eten en voldoende bewegen is ontspanning erg belangrijk voor een gezonde leefstijl. Als je voldoende ontspant en lekker in je vel zit, grijp je ook minder snel naar ongezonde voeding, zoals die zak drop of chips. Zorg voor voldoende slaap en zoek naar manieren waar jij energie van krijgt. Bijvoorbeeld een boek lezen, een bezoek aan de sauna of muziek luisteren.

Deze blog is geschreven door