Toegevoegde koolhydraten, waarom zijn ze schadelijk voor het lichaam?

De energie die we binnenkrijgen uit die enorme hoeveelheid toegevoegde koolhydraten is meer dan ons lichaam nodig heeft. We krijgen hierdoor hoge concentraties suiker in ons bloed. Ons lichaam reageert door extra insuline aan het bloed af te geven. Insuline zorgt ervoor dat suiker als brandstof opgenomen kan worden door de cellen vanuit de bloedvaten.

Regelmatig een te hoge concentratie suiker in ons bloed veroorzaakt ontstekingen. Je bloedvaten beschadigingen. Ook wordt je lichaam ongevoeliger voor insuline en ontstaat suikerziekte. De cellen van het lichaam kunnen dan geen suiker meer opnemen vanuit de bloedvaten. Je lichaam krijgt niet genoeg brandstof en vraagt om meer koolhydraatrijk eten. En zo begint het weer opnieuw…

schadelijk voor lichaam

De toenemende hoeveelheid insuline-afgifte aan bloed leidt tot ongevoeligheid voor dit hormoon. Dat stadium noemen we “pre diabetis”. Aan die insuline productiecapaciteit zit niet alleen een maximum, maar deze raakt uitgeput. De maximale afgifte loopt, na langdurig op volle toeren geproduceerd te hebben, zelfs sterk terug. De lagere hoeveelheid in combinatie met de opgebouwde ongevoeligheid leidt tot blijvend hoge bloedsuikerspiegels. Op dat moment is de diagnose “Diabetis” een feit.

De lever zet het overschot aan suikers dat in het bloed achterblijft om in vet. Dit vet hoopt zich op. Onder de huid, maar wat nog veel gevaarlijker is, ook om de organen. Je wordt te zwaar en kan obesitas krijgen. De grote hoeveelheid suiker leidt in het bloed ook tot meer vet en LDL cholesterol. Dat is een ongewenste soort cholesterol dat vastkleeft aan de binnenkant van de bloedvaten, vooral op de plekken die al beschadigd zijn door de grote hoeveelheid suiker. De bloedvaten vernauwen en kunnen zelfs verstoppen. De kans op hart- en vaatziekten maar ook op hoge bloeddruk, neemt toe. Het cluster aan ziekten die voortkomen uit ongevoeligheid voor insuline wordt het metaboolsyndroom genoemd.

KOOLHYDRAATARM

We mogen het woord koolhydraatarm niet gebruiken in onze teksten, omdat het geen toegestane voedingsclaim is. Dat komt doordat nog niet officieel is vastgelegd wanneer een product koolhydraatarm is.

In onze definitie is koolhydraatarm 50 gram per dag. En koolhydraatbeperkt is 50-125 gram per dag.