Koolhydraten

Koolhydraten ofwel suikers zijn te verdelen in twee categorieën. De eerste groep is aanwezig in hele producten als fruit, groente, peulvruchten, noten en zuivelproducten. De onderlinge verhouding met bijvoorbeeld vitaminen, mineralen, eiwitten en onder andere vezels, is zoals de natuur het bedoeld heeft. Deze in natuurlijke hoeveelheden aanwezige koolhydraten worden omgezet en als energiebron gebruikt.

Koolhydraten

De tweede groep zijn de zogenaamde toegevoegde koolhydraten, waaronder de suiker. Ze worden gebruikt als een handige en goedkope manier om voedingsproducten lekker te maken. Koolhydraten zijn geen bouwstoffen en de geleverde energie uit die suiker heeft geen waarde voor ons lichaam.

Voor topsporters kunnen ze worden gebruikt, hoewel ook deze doelgroep steeds vaker zijn energie uit gezonde vetten en oliën haalt.

 

Toegevoegde koolhydraten

De toegevoegde koolhydraten vormen de basis voor producten als (wit)brood en pasta, alle tussendoortjes zoals koek en snoep, bewerkte kant-en-klaar producten en koolzuurhoudende dranken en vruchtensappen. Deze producten nemen je hongergevoel niet weg en kunnen enorm schadelijk zijn voor je gezondheid. Hoge bloeddruk, hartfalen, diabetes liggen op de loer…. Uit onderzoek blijkt dat 70 tot 90% van het wel of niet verkrijgen van deze ziekten door je eigen leefstijl bepaald wordt. Dit zijn dus je eigen keuzes rondom bewegen, ontstressen en goede voeding.

Helaas krijgen we deze tweede groep in overmaat binnen. Doordat we steeds minder zelf koken, minder producten direct van het land halen is de balans doorgeslagen naar te veel koolhydraten hetgeen schadelijk is voor je lichaam.

KOOLHYDRAATARM

We mogen het woord koolhydraatarm niet gebruiken in onze teksten, omdat het geen toegestane voedingsclaim is. Dat komt doordat nog niet officieel is vastgelegd wanneer een product koolhydraatarm is.

In onze definitie is koolhydraatarm 50 gram per dag. En koolhydraatbeperkt is 50-125 gram per dag.