Tussendoortjes: Van uitzondering naar overkill

18 maart 2019

Koekjes, gebak, Snickers en chips… Het aanbod tussendoortjes is groter dan ooit. Vaak zijn het koolhydraatrijke producten die vooral vullen in plaats van voeden. Ik vergelijk onze huidige eetgewoonten met die van mijn oudtante van 90. Wat voor tussendoortjes at zij vroeger zoal en hoe vaak?

Als je door de supermarkt loopt, zou je bijna denken dat tussendoortjes van levensbelang zijn. Er is gigantisch veel keuze in versnaperingen voor bij de koffie, na het eten, bij de borrel en alle denkbare momenten daartussenin. De meeste tussendoortjes zitten bomvol koolhydraten. Te vaak te veel koolhydraten eten, veroorzaakt ziekten als obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten.

Nog niet eens zo heel lang geleden was ons eetpatroon een stuk soberder, zo schetst mijn oudtante (geboren in 1928):

“Tegenwoordig eten we met mate, omdat we gezonder willen eten. Vroeger aten we met mate, omdat er – eerst door de crisis in de jaren 30 en later door de oorlog – gewoon veel minder geld was voor eten. Ik had het geluk dat ik opgroeide op een boerderij, waar we ook zelf aardappelen en groenten verbouwden. Ook melk en vlees hadden we genoeg. Wij hadden het niet slecht, maar aten toen wel soberder dan nu. In mijn jeugd kende ik eigenlijk geen tussendoortjes.”

Dagmenu jaren ‘30

“Als ontbijt at ik bijvoorbeeld drie plakken wit brood met kaas, hagelslag of jam, met een glas melk of karnemelk. Later was er ook tarwebrood verkrijgbaar. Tussen de middag aten we Hollandse pot; groente, aardappelen en vlees. Het woord toetje kenden we niet. Na het middageten kregen we karnemelkpap. ’s Avonds aten we weer brood. We maakten ook regelmatig erwtensoep. Je maakte veel meer zelf, er waren nauwelijks kant-en-klare producten.”

“Toen ik met mijn moeder boodschappen deed bij de kruidenier, kreeg ik weleens een handje pinda’s. Maar zo’n tussendoortje was echt een uitzondering. Snoeperij zoals we dat nu kennen, was er niet. Wel smulde ik van zilvervliesrijst met boter en suiker erover. Voor de oorlog was dat echt een traktatie. Tegenwoordig word je veel makkelijker in de verleiding gebracht om te snoepen. Nu kun je op elk moment van de dag op elke hoek van de straat eten kopen, vroeger aten mensen eigenlijk nooit buiten de deur.”

Waarom eten we nu zoveel tussendoortjes?

publieksacademieDoor de agrarische revolutie, technologische ontwikkelingen in de voedingsindustrie en de toegenomen welvaart eten we nu veel meer tussendoortjes dan vroeger. Door onze genetische voorkeur voor zoet en calorierijk kunnen we het aanbod van vele tussendoortjes maar moeilijk weerstaan.

We eten niet alleen méér, omdat het makkelijker is om aan voedsel te komen, we eten ook uit verhouding. Ons eetpatroon bevat te veel koolhydraten en te weinig gezonde voedingsstoffen, zoals vezels, mineralen en vitaminen. Om gezond ouder te worden, is het noodzakelijk om de juiste verhouding aan voedingsstoffen binnen te krijgen. Bij veel bewerkte producten is die natuurlijke balans zoekgeraakt.

Gezond alternatief

TussendoortjeTastyBasics ontwikkelt voor elk eetmoment gezonde alternatieven. Ze worden gemaakt op basis van whole foods, zoals noten, zaden, peulvruchten, groenten en fruit. Whole foods bevatten een natuurlijke verhouding aan voedingsstoffen.  Doordat TastyBasics producten ook veel vezels bevatten, zorgen ze bovendien voor een betere verzadiging. Hierdoor krijg je minder snel weer trek en heb je voldoende aan drie maaltijden per dag.

 

Mocht je toch trek hebben in een tussendoortje, bijvoorbeeld nadat je een eind met je hond hebt gewandeld of na een middagje gezellig shoppen, probeer dan eens de TastyBasics Crunchy Reep. Een knapperige notenreep met 70 procent minder koolhydraten dan een standaard notenreep.

Deze blog is geschreven door