Stappenplan etiketten lezen (en begrijpen)

23 augustus 2017

Lees jij weleens het etiket voordat je een voedingsproduct koopt? Weet je waarop je moet letten om te beoordelen hoe gezond iets is? Etiketten lijken vaak ingewikkeld. Marjolein Wiersema van TastyBasics legt uit hoe je al na een paar eenvoudige stappen bewustere keuzes kunt maken.

Als voorbeeld zie je onderaan een etiket van een fruitbiscuit. Je kunt misschien wel raden dat er veel suikers en E-nummers in zitten. Alle reden om dit etiket eens onder de loep te nemen.

Stap 1: Check de ingrediëntenlijst

Op de ingrediëntenlijst van de fruitbiscuit wordt als eerste tarwebloem vermeld. Dat betekent dat de biscuits grotendeels uit tarwebloem bestaan. Aan het einde van de lijst staat scharrelei, dit zit het minst in de biscuits. De ingrediëntenlijst gaat dus van hoog naar laag. Tarwebloem zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel en voor minder verzadiging.

Stap 2: Hoe zit het met de E-nummers?

E-nummers zijn chemische hulpstoffen die door de Europese Unie zijn goedgekeurd. Denk hierbij aan conserveringsmiddelen, emulgatoren, verdikkingsmiddelen, voedingszuren, glansmiddelen en kleur-, geur- en smaakstoffen. Ze maken het product langer houdbaar, smaakvoller en mooier.

E-nummers worden uitvoerig getest en na zeer strenge selectie toegelaten voor gebruik. Er is dan vastgelegd in welke producten ze mogen worden gebruikt en hoeveel maximaal mag worden gedoseerd. Voor ‘gewone’ grondstoffen is dat heel anders. Bijna alle eetbare grondstoffen mogen worden gebruikt om levensmiddelen te maken. Er wordt bij de keuze van grondstoffen vooral gelet op hoe mooi en lekker een product er uit moet zien, omdat de gemiddelde consument dat belangrijk vindt. In de praktijk worden daarom vaak veel bewerkte/geraffineerde koolhydraten gebruikt. Het eten van deze producten in hoeveelheden die we vaak heel ‘gewoon’ vinden, verstoort ons metabolisme. We raken op den duur insuline-ongevoelig, worden te dik en lopen een verhoogde kans op bijvoorbeeld suikerziekte en hart- en vaatziekten.

Stap 3: Is het een suikerbom?

Een etiket kent vaak vele benamingen voor suikers. Hierdoor kan het lijken alsof er helemaal geen suikers in zitten. Wees op je hoede! Andere aanduidingen voor suikers zijn bijvoorbeeld glucosestroop, dextrose, maisstroop, melasse en maltose, ahornsiroop, honing en palmsuiker. Op de ingrediëntenlijst van de fruitbiscuit staat dextrose. Ingrediënten die eindigen op ‘-ose’ zijn ook suikers.

Let op: Niet alleen suiker is vaak oververtegenwoordigd in onze voeding. Het totale
koolhydraatgehalte (dat weer bestaat uit zowel korte als lange suikers) heeft een veel te groot aandeel in onze dagelijkse voeding. Wil je minder koolhydraten eten? Check dan bij Voedingswaarde de hoeveelheid koolhydraten per 100 gram en per portie.

Tip: Je kunt koolhydraatrijke producten vervangen door heel andere producten, bijvoorbeeld een omelet in plaats van brood of meer groente in plaats van pasta. Ook kun je kiezen voor de koolhydraatarme producten van TastyBasics.

Stap 4: Scan het artikel

In de winkel wil je natuurlijk niet minutenlang bezig zijn om elk product te analyseren. Een snelle manier om een product te ‘scannen’ op gezondheid is door te kijken hoeveel koolhydraten het product bevat. Kies bij het vullen van je winkelkarretje zoveel mogelijk voor whole foods. Dit zijn producten die zo min mogelijk zijn bewerkt, zoals groente en fruit, noten en zaden, peulvruchten en vis. Het bijzondere aan de TastyBasics producten is dat ze gemaakt zijn met whole foods als basis. Gemak en gezond gecombineerd.

Ik hoop dat dit artikel je op weg helpt om etiketten beter te begrijpen. In het begin lijkt het misschien
ingewikkeld, maar na even oefenen is geen etiket meer abracadabra voor jou. Wees dus waakzaam wat betreft suikers, moeilijke benamingen en ellenlange ingrediëntenlijsten. Vaak weet je dan al dat deze  producten niet de beste keuze zijn. Veel succes!

 

Deze blog is geschreven door