Mindful eten

26 november 2018

Mindful eten

Ben jij een stresseter? Zo kun je mindful eten

Eet jij zo een pak koekjes leeg als je niet lekker in je vel zit? Je humeur kan van grote invloed zijn op je eetpatroon. Je kunt je gedrag niet eerder veranderen, voordat je je er bewust van bent.

Mindfulness kan helpen om beter in balans te komen op gebied van voeding, beweging en ontspanning. Mindfulnesstrainer Laura Chorus geeft tips hoe je meer kunt genieten van je eten.

1.Neem de tijd

Wil je meer genieten van wat je eet? Prop dan niet nog even snel een stuk ontbijtkoek in je mond voordat je je naar je werk haast, maar sta iets eerder op. Zo kun je uitgebreid genieten van je ontbijt. Die start heeft je lichaam hard nodig om de hele dag goed te kunnen functioneren. Maak ook van de avondmaaltijd een fijn moment, voor jezelf of samen met je gezin. Leg ook die smartphone dus even aan de kant…

2. Aandacht maakt alles lekkerder

Veel dingen doen we op de automatische piloot. Dat helpt ons (bijvoorbeeld bij het autorijden), maar soms is het ook goed om jezelf even ‘stil’ te zetten. Schuif je eten niet zomaar naar binnen. Het genieten begint al voordat je het in je mond stopt. Focus je goed op wat je gaat eten. Daarvoor hoef je echt geen uren in de keuken te staan. Ook al eet je maar een rozijn! Gebruik al je zintuigen: wat zie je, wat ruik je en wat voel je? Slik de rozijn niet meteen door als je deze in je mond stopt, maar verken deze nog even met je tong. Door je aandacht er écht op te richten, proef je alle smaken veel intenser.

Mindful eten

3. Stop emoties niet weg

Iedereen heeft weleens een baaldag. En wat is er dan lekkerder dan thuis dat pak koekjes of die zak drop openscheuren en op de bank voor de tv te kruipen? Er is niets mis mee om jezelf af en toe te trakteren. Eten kan je enorm opvrolijken! Het wordt een ander verhaal als je dit ‘ritueel’ gebruikt om een ander vervelend gevoel te onderdrukken. Probeer je emoties niet weg te stoppen, maar erken dat ze er zijn. Een lekkere wandeling kan helpen om je gedachten te ordenen. Ga voor jezelf na waarom je boos of verdrietig bent. Had je weer een verhitte discussie met je baas? Hoe komt het dat hij of zij je zo kwaad maakt? Kun je er iets aan veranderen? Voor sommige mensen helpt het ook om het van zich af te schrijven. Denk ook even aan het gevoel nádat je het pak koekjes naar binnen hebt gewerkt. Dat maakt je meestal een stuk minder blij.

4. Stress-eters opgelet!

Als je stress hebt, komt het hormoon cortisol vrij. Uit onderzoek blijkt dat we dan meer zin hebben in vette en zoete voeding. Het is dus helemaal niet zo vreemd dat je dan wilt gaan snoepen. Probeer in elk geval geen zak snoep naast je neer te zetten, maar houd lekkernijen op afstand. De kunst is om het probleem bij de oorzaak aan te pakken. Door beter te plannen of vaker nee te zeggen, kun je in het vervolg stress beter voorkomen. Maar ook gezonde voeding draagt bij aan minder stress.

Voeding met toegevoegde suikers geeft je misschien even energie, maar dat is van korte duur. Daarna voel je je algauw weer futloos; je wilt weer meer eten om weer energie te krijgen. Kies voor een eetpatroon met voldoende groenten, fruit, noten en peulvruchten. Deze vezelrijke voeding zorgt voor een goede verzadiging. Je energielevel blijft hierdoor beter op peil. Zorg ook dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt, bijvoorbeeld door avocado, ei en vis te eten. En als je tussendoor dan toch even wilt snaaien, maak dan een bewuste keuze. Maak bijvoorbeeld chocoladerotsjes van walnoten en rozijnen gedempt in gesmolten, pure (en suikervrije) chocolade.

Deze blog is geschreven door