Minder koolhydraten eten? Zo vul je je voorraadkast!

9 juli 2018

minder koolhydraten

Wie minder koolhydraten wil eten, kan nog steeds volop genieten van lekker eten. onder geven we 4 tips hoe jij je voorraadkast gemakkelijk op een gezonde én lekkere manier vult.

 

1. Kies een goede basis

Koop veel groente en fruit Je dagelijkse porties krijg je alleen binnen als je ook genoeg in huis hebt. Inslaan dus die peren, appels en mandarijnen! Zet de fruitschaal centraal in de keuken of woonkamer, zodat fruit eten een automatisme wordt. Koop ook voldoende groente, vers of uit de diepvries. Groente in blik is ook altijd handig om op voorraad te hebben én het helpt je om voldoende peulvruchten binnen te krijgen, zoals kikkererwten en linzen. Vergeet ook de worteltjes en (snoep)tomaatjes niet, ook ideaal als tussendoortje!

minder koolhydraten

2. Vermijd pakjes Pakjes en kant-en-klare producten bevatten vaak veel toegevoegde suikers.

Je hebt al die toegevoegde suikers niet nodig om een smaakvolle maaltijd op tafel te zetten. Ga voor vers! Met bijvoorbeeld het Marokkaanse kruidenmengsel Ras el Hanout, wat tomaten, aubergine en courgette zet je zo een heerlijk gerecht op tafel.

3. Lees etiketten

Het ingrediënt vooraan is het meest vertegenwoordigd in het betreffende product. Is dit bijvoorbeeld ‘tarwe’ of ‘suiker’? Dan bevat het veel koolhydraten en kun je het beter laten staan. Door te vergelijken kun je ook al bewustere keuzes maken.

minder koolhydraten

4. Zorg voor variatie

Ontbijt bijvoorbeeld de ene keer met Griekse yoghurt en de andere keer met TastyBasics Brood of TastyBasics Crackers. Ga voor een lekkere lunch bijvoorbeeld voor een geitenkaassalade en een cracker met avocado en zalm. Of een cracker met humus en/of kaas. Schep ’s avonds lekker veel groente en een stukje vlees of vis. Bijvoorbeeld spinazie met zalm en (een kleine) zoete aardappel. Ga voor gezonde tussendoortjes Bijvoorbeeld  noten en zonnebloempitten. Ongezouten noten bevatten belangrijke voedingsstoffen en zijn een verantwoorde keuze. Of zet een Mediterrane borrelplank op tafel, met bijvoorbeeld cherrytomaatjes, mozzarella, verschillende vleeswaren en olijven. Lekker genieten!

Deze blog is geschreven door