Koolhydraatarm: Wat zegt dat?

De woorden koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt kom je tegenwoordig overal tegen. Maar wat betekenen ze eigenlijk precies? En hoe komt het dat je er tien jaar geleden nog bijna niemand over hoorde, terwijl een koolhydraatarme eetstijl nu heel populair is?

Er bestaan (nog) geen officiƫle regels over wanneer een product koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt mag worden genoemd. Daarom mogen fabrikanten van voedingsmiddelen deze claims niet gebruiken op bijvoorbeeld hun verpakkingen en website.

In Europa worden producten en claims streng gereguleerd door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA). Zij stellen strikte voorwaarden aan het gebruik van voedings- en gezondheidclaims. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit ziet erop toe dat de regels correct worden nageleefd. TastyBasics pleit voor het gecontroleerd gebruik van de kreten koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt. Dat betekent niet dat de kreten koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt op aanzienbare termijn worden toegestaan.

Tot 80 procent minder koolhydraten

Mensen die een koolhydraatarme eetstijl hanteren, houden vaak aan dat een product koolhydraatarm is als het per 100 gram niet meer dan 5 gram koolhydraten bevat. Maar dit is geen officiƫle regel. Producten van TastyBasics bevatten aanzienlijk minder koolhydraten dan reguliere producten. Zo bevat TastyBasics Brood 80 procent minder koolhydraten vergeleken met een standaard volkorenbrood. Ook TastyBasics Muesli bevat 80 procent minder koolhydraten dan een reguliere muesli. Whole foods vormen de basis van de producten van TastyBasics. Dit zijn producten die niet of nauwelijks zijn bewerkt, zoals groente, fruit, noten, zaden en peulvruchten.

Koolhydraatarm: Wat zegt dat?

Koolhydraatarm: Geen hype, maar toekomst

Mensen die gezonder willen eten, kiezen steeds vaker voor een koolhydraatarme of koolhydraatbeperkte eetstijl. In de praktijk zie je dat de mensen die minder koolhydraten en geen toevoegde suikers eten, zich fitter voelen en ze bereiken en behouden makkelijker een gezond gewicht. Dit wordt door artsen onderschreven. Zij zien in hun praktijk ook dat mensen veel baat hebben bij een eetstijl met minder koolhydraten.

Jarenlang dachten veel mensen dat vette voeding de oorzaak zou zijn van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en overgewicht. Wetenschappers zijn het er inmiddels over eens dat suikers (lees: koolhydraten) de grote boosdoeners zijn als het gaat om bovenstaande ziekten en diabetes type 2. Je lichaam zet een teveel aan koolhydraten namelijk om in vet. Een teveel aan suikers zorgt ook voor beschadigingen aan de binnenkant van je bloedvaten. Bij (gezonde) vetten heeft je lichaam juist veel baat. Denk dan bijvoorbeeld aan vette vis, olijfolie, noten en avocado.

Hoe koolhydraten werken

In de onderstaande video leggen we uit wat koolhydraten precies doen in je lichaam:

KOOLHYDRAATARM

We mogen het woord koolhydraatarm niet gebruiken in onze teksten, omdat het geen toegestane voedingsclaim is. Dat komt doordat nog niet officieel is vastgelegd wanneer een product koolhydraatarm is.

In onze definitie is koolhydraatarm 50 gram per dag. En koolhydraatbeperkt is 50-125 gram per dag.