Gezonde voeding geeft Joost (63) veel zelfvertrouwen

30 januari 2019

Diabetes type 2 gooit je leven behoorlijk overhoop. Joost Schoenmakers (63) weet er alles van. Dankzij gezonde voeding en meer beweging heeft hij zijn medicatie aanzienlijk kunnen terugschroeven. “Ik krijg eindelijk de controle over mijn leven weer terug.”

Gezonde voeding

Joost Schoenmakers hoort in 2015 dat hij diabetes type 2 heeft, nadat hij tijdens een jaarlijkse controle zijn bloed laat prikken. Zijn HbA1c, dat het gemiddelde glucosegehalte in de voorafgaande twee tot drie maanden weerspiegelt, is 111 mmol/mol. Dat is alarmerend hoog, want de beste waarde voor het Hba1c is lager dan 53 mmol/mol (bron: Diabetes Fonds).

Geen efteling

“Mijn huisarts belde mij over de uitslag en zei: ‘Ik snap niet dat jij nog rondloopt’”, vertelt Schoenmakers. “Mijn vrouw en ik waren rond die tijd 35 jaar getrouwd. We zouden met de kinderen en kleinkinderen naar een huisje in de Efteling, maar die plannen hebben we gewijzigd. Ik moest meteen naar het ziekenhuis om te starten met insuline-injecties.”

Hoewel Schoenmakers kampt met overgewicht en wel wat vermoeider is dan anders, komt de diagnose diabetes type 2 als donderslag bij heldere hemel. “Ik laat elk jaar mijn bloed prikken. Deze keer wilde ik ‘voor de zekerheid’ ook mijn bloedsuikergehalte laten testen, maar ik ging er vanuit dat het allemaal wel mee zou vallen. Ik had immers helemaal geen pijn. Dat je bloedsuikerspiegel zó kan oplopen zonder dat je het door hebt, vind ik schokkend.”

Enorme impact

Schoenmakers start na de diagnose direct met medicatie; hij moet dagelijks insuline spuiten en twee pillen slikken. Drie keer per dag moet hij zijn eigen bloedsuikergehalte meten. Schoenmakers voelt zich beperkt in zijn dagelijks leven. “Al die medicatie en bijbehorende schema’s hadden een enorme impact. Ik mocht niet meer iets eten of drinken wanneer ik dat wilde, alles moest volgens schema. Spontane uitjes werden hierdoor ook lastiger.”

Twee jaar lang houdt Schoenmakers zich aan de verplichte schema’s. Dan adviseert zijn huisarts hem het boek ‘De Voedselzandloper’ te lezen. Dat maakt hem steeds nieuwsgieriger naar de relatie tussen voeding en gezondheid. “Ik ging anders boodschappen doen en experimenteerde steeds meer in de keuken. Ik koos voor producten met minder koolhydraten en meer gezonde vetten. Ook ging ik meer groente en fruit eten.”

Gezonde voeding

Zelfvertrouwen

Zijn nieuwe eetpatroon combineert Schoenmakers met meer beweging; van fitness en zwemmen tot yoga en fietsen. Dankzij zijn nieuwe leefstijl mag hij stoppen met insuline spuiten. Als zijn HbA1c later toch weer te hoog is, probeert Schoenmakers het inmiddels erg populaire Pioppi-dieet; een mediterrane eetstijl met weinig koolhydraten en veel gezonde vetten. In tien weken tijd valt hij zes kilo af. “Ik weeg nu 80 kilo en hoop met Pasen nog vijf kilo te zijn afgevallen. Mijn medicijngebruik is flink verminderd; nog één pil per dag. Ook hiermee hoop ik zo snel mogelijk te kunnen stoppen.”

Dat je met voeding en beweging veel invloed kunt uitoefenen op je eigen gezondheid, is voor Schoenmakers een verademing. “Het geeft mij veel zelfvertrouwen. Ik weet nu hoe ik zelf echt iets kan doen aan mijn diabetes type 2. Dat voelt toch heel anders dan een pilletje slikken.”

Ontdekkingstocht

Schoenmakers is blij met de nieuwe gerechten die hij dankzij De Voedselzandloper en het Pioppi-dieet heeft leren kennen. Lasagne van witlof, ham en geraspte kaas is één van zijn favorieten. Toch is zijn eetpatroon niet in lood gegoten. “Gezond eten blijft voor mij een ontdekkingstocht om te kijken wat het beste bij mij past. Variatie is belangrijk en ik vind het ook erg leuk om nieuwe smaken en gerechten te proberen.”

Tips van Joost Schoenmakers:

  •  “Eet veel groente. Dat is gezond en verzadigt ook nog eens goed. Ik eet wel drie soorten per dag. Als er broccoli in een recept staat, voeg ik bijvoorbeeld ook bloemkool toe;
  • Sla in de supermarkt de rijen met ongezonde voeding als chips en frisdrank over;
  • Lees etiketten voordat je iets koopt;
  • Drink geen suikerhoudende frisdrank meer. Vind je kraanwater saai? Probeer eens water met schijfjes komkommer, gember, limoensap of verse munt erin;
  • Zit je vol? Stop dan met eten. Die pan hoeft niet leeg!”

 

 

 

Deze blog is geschreven door