Handje noten of chips? Deze keuzes zijn het gezondst

14 november 2018

Van vulling naar voeding: Kies voor whole foodsKies jij voor muesli of cruesli? En ga je voor een fruitreep of een appel? Met kleine aanpassingen in je eetpatroon kun je al veel invloed uitoefenen op je gezondheid. Sommige producten lijken gezond, maar er is altijd een beter alternatief. Hieronder zetten we een paar op een rij.

 

Chips versus noten

Noten bevatten voornamelijk onverzadigde vetten, vezels en vitamines. Een voedingspatroon met meer vetten en eiwitten en minder koolhydraten werkt verzadigend. Van een handje noten krijg je sneller een ‘vol’ gevoel dan wanneer je chips eet.

Ongezouten noten zijn onderdeel van de Schijf van Vijf. Het eten ervan beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten. Ongezouten noten eten verlaagt bovendien het LDL-cholesterol. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Dus heb je ’s avonds nog trek in iets lekkers? Eet dan liever een handje ongezouten noten dan een koolhydraatbom zoals chips.

 

Cruesli versus muesli

Muesli is een ontbijtgranenmengsel dat bestaat uit havervlokken en tarwevlokken. Cruesli is een mengsel van krokante brokken, dat altijd extra suikers en vetten bevat. De brokken worden meestal besprenkeld met een siroop van water, suiker en honing en vervolgens in de oven gebakken tot een krokante koek. 1 portie Cruesli (30 gram) is gelijk aan twee Bastogne-koeken.

Muesli is gezonder dan de krokante Cruesli-variant, omdat het minder calorieën bevat en veel minder suikers (dus koolhydraten). Bovendien bevat muesli veel meer voedingsvezels, waardoor de verzadiging veel beter is. Als je krokante Cruesli eet, heb je waarschijnlijk al snel weer honger.

Maaltijdsalade versus verse salade

Je denkt waarschijnlijk dat je gezond bezig bent als je bij McDonald’s een maaltijdsalade bestelt in plaats van een hamburger. Toch bevat de dressing vaak erg veel calorieën en zijn er meer conserveringsmiddelen toegevoegd, zodat de groenten langer houdbaar blijven. Daarom is het altijd beter om een eigen salade te maken met verse producten. Vind je het lastig om elke dag voldoende groenten te eten? Met deze tips lukt het je wel!

Fruit- of mueslireep versus vers fruit

Zowel fruit- als mueslirepen bevatten erg veel suikers en transvetten. Vers fruit is de beste keuze, want dit is niet bewerkt. Ben je toch van plan om een fruit- of mueslireep te eten, maak deze dan zelf. Tegenwoordig zijn er genoeg recepten te vinden om een reep zelf te maken, waarbij je natuurlijke suikers als dadels, hele granen, noten en pitten gebruikt.

Deze blog is geschreven door